Scrummend naar een deeltijdcurriculum 7

Resultaat!

Vandaag ronden we Sprint 2 af. Dat gebeurt binnen SCRUM via de Release: de resultaten van de Sprint worden officieel opgeleverd en van commentaar voorzien. Het commentaar wordt meteen omgezet in to-do’s voor een volgende Sprint. De middagploeg (een deel van het scrumteam met extra werktijd) heeft vorige week bergen werk verzet: plotseling ligt er een best plausibele set leeruitkomsten voor de eerste module en een stevige aanzet voor de tweede. Dat is een hele prestatie én opluchting: de afgelopen 2 weken had ik regelmatig het gevoel dat we op de tast door nieuw gebied dwaalden, dat dit dan het resultaat is valt geweldig mee. Naast de leeruitkomsten hadden we een visie op leren en een visie op didactiek op te leveren. Die liggen er ook. Het resultaat is een SCRUMboard waar bijna alle to-do’s in de ‘Done’ kolom staan:

20160329_103846

Enkele to-do’s bleken niet bij de taken van deze Sprint te horen (=onervarenheid) en gaan mee naar een volgende Sprint. In een ceremonie die Retrospective heet brengen we snel in kaart wat er goed ging de afgelopen weken: samenwerken en voortbouwen op elkaar, het werk van de middagploeg, in kleine groepjes werken. Wat kan er beter: iedereen goed benutten op zijn/haar kwaliteiten, documentbeheer, to-do’s formuleren, taken echt verdelen (en niet met 3 groepjes hetzelfde doen). Dat moet kunnen….

Volle vaart vooruit

Wonderbaarlijk snel plannen we Sprint 3: het is volstrekt duidelijk wat we over 4 weken op te leveren hebben: Een eerste inhoudelijk ontwerp van module 1 (oranje), een beeld van vorm en inhoud van de toetsing binnen module 1 (blauw) en vastgestelde inzet van docenten in module 1 (roze). Het zou mooi zijn als er ook al een schets van module 2 ligt, maar al pratende belandt die (oranje) tussen haakjes. Binnen 20 minuten hebben we in 3 groepjes de bijbehorende to-do’s geformuleerd; die zijn nu scherp en onderscheidend en makkelijk in de juiste volgorde te hangen. Het is helder wat we de komende weken te doen hebben en wie waar aan gaat beginnen. Op een of andere manier hebben we geen last van twijfels over of je deze drie onderwerpen wel parallel bij de kop kunt pakken, ergens is het vertrouwen ontstaan dat we elkaar daar onderweg wel in gaan vinden.

En daar hangt-ie dan: het SCRUMboard voor sprint 3: overzichtelijk, aantrekkelijk en volgens ons compleet. En op de kop, maar dat is een technisch probleempje waar ik later deze week een handige techie bij ga halen.

20160329_114702

Toevallig heeft onze projectleider voor vandaag een lunch geregeld zodat we even kunnen napraten. Dit is precies het goede moment daarvoor: we hebben het gevoel dat we nu een succes te vieren hebben en meters kunnen gaan maken. De successen?
– het worstelen SCRUM-methode zit er op, dat is nu een hulpmiddel dat zorgt voor structuur, overzicht en vaart,
– het worstelen met de Leeruitkomsten begint vruchten af te werpen
– het werken met elkaar blijkt effectief, het vertrouwen in elkaar en in de kracht van het team groeit.

De afgelopen maanden hebben we vaak geploeterd, ik hoop dat we de flow die ik vandaag voor het eerst op deze schaal heb ervaren er in kunnen houden: dat wordt mijn ‘definition of Fun’.

to be continued….

2 gedachtes over “Scrummend naar een deeltijdcurriculum 7

  1. Mooi hoe je jouw ervaring beschrijft Petra. Ik denk dat je voor ons allemaal spreekt. Er ligt een behoorlijk fundament waarop we bouwstenen kunnen zetten. Even de juiste mix voor het cement vinden, en dan kunnen we die blokken vast goed stapelen. Niet té vlug, maar effectief en op zijn SCRUM’s.

    Like

  2. Mooi blog Petra!
    Als jullie scrummaster ben ik trots op jullie. De manier waarop jullie scrum nu als effectieve methode kunnen inzetten en gebruiken maakt het werken aan curriculumontwikkeling overzichtelijk en gestructureerd. de Mona Lisa wordt steeds duidelijker ingekleurd. Mooi om te zien. Ik ging met een uiterst voldaan gevoel naar huis. Succes de komende weken.

    Jan van Rossum.

    Like

Plaats een reactie