Scrummend naar een deeltijdcurriculum 9: Release sprint 3 en start sprint 4

Na 4 weken flink doorbikkelen zijn de producten van sprint 3 af: de leeruitkomsten voor module 1 liggen er, we hebben helder wat rol en taken van de docent (vanaf nu: leercoach) worden en de uitgangspunten voor toetsing zijn beschreven. Ik ben deze week de Scrummaster en heb de bijeenkomst voorbereid. In zo’n releaseweek is er veel te doen: we leggen onze producten voor akkoord voor aan de opdrachtgevers en gaan sprint 4 plannen. Doel is aan het eind van de ochtend een nieuwe product- en sprint backlog te hebben én het proces van de afgelopen sprint te reviewen.

We starten onze bijeenkomst met de presentatie van deze producten aan onze opdrachtgevers. Die zijn onder de indruk maar ook licht overweldigd: het is wel erg veel info tegelijk die ook nog eens ingrijpende effecten gaat hebben voor bijvoorbeeld de planning van het nieuwe studiejaar. Ze zijn ook positief over wat er ligt en stellen verdiepende vragen. Het is goed om even stil te staan, te genieten van wat er al af is en de complimenten in ontvangst te nemen. Ons eerste leerpunt is ook binnen: voortaan de stukken eerder naar de opdrachtgevers sturen zodat zijn zich in kunnen lezen.

Als de opdrachtgevers vertrokken zijn kijken we terug op ons werkproces van de afgelopen weken, door post-its te maken voor de categorieën ‘blijven doen’, ‘verbeteren’, en ‘mee stoppen’.20160426_121223_resized

Het werken in kleine groepjes, onder het genot van dropjes en onder leiding van een wisselende Scrummaster en  werkt goed. We spreken af dat we nog meer focus aan gaan brengen door de Scrummaster sturender te laten zijn (en niet te discussiëren over bijvoorbeeld te besteden tijd), to-do’s en op te leveren eindproducten nog scherper te formuleren en te werken in groepjes van maximaal 3 mensen.

Voor we overgaan naar een nieuw Scrumbord voor sprint 4 checken we dat van sprint 3 om te zien of daar geen losse eindjes zijn blijven liggen. De zwevende to-do’s blijken (een beetje tot mijn verbazing) allemaal gereed of niet meer relevant. Mooi!
Tijd voor de planning van sprint 4. We zijn er snel uit wat er moet gaan gebeuren: de leeruitkomsten voor module 2 moeten geformuleerd worden en we gaan onderwijs ontwerpen voor de leeruitkomsten van module 1. We spreken af dat er voor elk samenhangend plukje van leeruitkomsten (officieel: Eenheid van Leeruitkomsten) een teampje aan de slag gaat. Dat sluit aan bij het voornemen om in kleine clubjes te werken en stelt ons in staat met verschillende aanpakken te experimenteren en van elkaar te leren.
Het kost even moeite om tot het formuleren van to-do’s te komen. Er dreigt een gesprek over het formuleren van deze to-do’s te ontstaan, terwijl de truc nu net is om dat te doen. Na enig trekken en duwen door de Scrummaster richt ieder zich dan toch z’n geeltjes en binnen een half uur hangt er een nieuwe set to-do’s waar we best tevreden mee zijn. We spreken af dat de middagploeg voor elke Eenheid van Leeruitkomsten zo’n setje to-do’s maakt zodat we goed bij kunnen houden waar we per EvL staan. Dat biedt zelfs mogelijkheden tot gamification…..

Het Scrummaster zijn was een interessante ervaring: het is spannend en ook goed te ervaren dat het werkt om druk te zetten door strak te time-boxen en de Scrumstappen nauwgezet te volgen. Je beperkt het team daar niet mee maar helpt het verder, zeker als je óók tijd inruimt voor het bespreken van het proces. Bijzonder om na een ochtend hard werken de bijeenkomst toch fris en energiek te verlaten!

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s