Scrummend naar een deeltijdcurriculum 11: de oplevering van sprint 4

We zijn nu 16 weken onderweg en de eerste module krijgt steeds meer vorm. Vandaag ronden we sprint 4 af met de oplevering van het inhoudelijk ontwerp van de module aan de opdrachtgevers.Van de vorige sprint hebben we geleerd hen de relevante documenten van te voren te mailen zodat ze voorbereid en met vragen naar de bijeenkomst kunnen komen. In plaats van hen te bedelven onder info gaan we dit keer meer vraaggestuurd in gesprek: welke vragen roepen de toegestuurde stukken op en waar zoomen ze graag verder op in. Ze hebben vooral behoefte aan overzicht. Dat kan: de flipovers waar we de module op samengevat hebben hangen aan de muur en daar verhuizen we dan ook naar toe:

Overzicht module 1

We praten hen er door heen en bespreken aandachtspunten zoals ‘hoe gaan we collega’s buiten het ontwerpteam betrekken bij de ontwikkelstap die we in de komende en laatste sprint gaan zetten?’

Na vertrek van de opdrachtgevers starten we met het opstellen van de productbacklog van sprint 5. Het product dat we op dienen te leveren is helder: de ontwikkelde module. Als SCRUMmaster wankel ik: de groep heeft weinig zin in gestructureerd scrummen: ‘laten we eerst een ontwikkelmethode afspreken’, ‘we weten toch wel wat we moeten doen, laten we dat even groepsgewijs inventariseren’. Met enig geweld krijg ik hen nog wel zo ver dat ieder voor zich to-do’s formuleert. Als we die gaan ordenen laat ik de regie los. Daardoor ontstaat er een rommelig scrumboard waar we alleen met de nodige moeite enige orde in aan kunnen brengen, met de opdracht aan de middagploeg om de boel verder te organiseren. Scrummen gaat niet vanzelf…

We kijken terug op sprint 4:
Wat ging er goed:
– in piepkleine groepjes werken,
– er ontstonden verschillende werkwijzen die elkaar aanvulden (zichtbaar in de flipovers hierboven)
– groepjes wisten elkaar goed te vinden en te versterken,
– middagploeg heeft bergen werk verzet, –
– we liggen goed op koers,
– scrummen werkt ALS we dat strak doen, lacherig kijken we terug op het afgelopen uur waarin ik de groep mee moest sleuren, wat niet op de vloeiendste manier tot resultaat leidde.
Wat kan er beter:
– documentbeheer blijft rommelig,
– meer aandacht voor het aanhaken van collega’s buiten deze ploeg is nodig.
Wat nemen we mee:
– in kleine ploegjes blijven werken,
– per persoon goed kijken waar je het meest bij kunt dragen,
– documenten beter beheren,
– meer linken buiten de ontwikkelploeg gaan leggen.

We hebben zowaar nog tijd voor een to-do: het onderbrengen van EvL 5 ‘Professionele identiteit ontwikkelen’ in het ontwerp, parallel aan en geïntegreerd in EvL 1-4.

Nog 4 weken te gaan om tot een inspirerende module te komen, we hebben er vertrouwen in dat we een heel eind gaan komen zodat de leercoaches na de zomer een prachtig avontuur aan kunnen gaan met de startende deeltijders.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s