Scrummend naar een deeltijdcurriculum 8: de productiviteit stijgt.

Sprint 3, week 2. Vorige week hebben we hard gewerkt en zijn we flink opgeschoten met het formuleren van leeruitkomsten, het bepalen van de taken van de docent binnen DTflexmodules en toetsing. Vandaag werken we vooral verder aan het onderwerp toetsing.

De opdracht is aantrekkelijke, betrouwbare, flexibele en leerwegonafhankelijke toetsvormen te bedenken die alle leeruitkomsten afdekken. Na de stand-up hebben we een wat rommelige start omdat we niet snel bij te bespreken stukken kunnen wegens haperende techniek. De les: net even wat verder vooruitdenken en er voor zorgen dat alles klaar staat als we beginnen. Basic, maar toch… Nadat we samen kennis hebben genomen van de  geformuleerde leeruitkomsten splitsen we op in 3 groepjes die ieder een (set van) leeruitkomsten van toetsvormen gaan voorzien.

We hebben zeker niet de illusie dat de leeruitkomsten al definitief af zijn. Dat is winst van het Scrummen; we durven door met op-dit-moment-goed-genoeg-e  tussenproducten en werken van daaruit verder. Daar zit wel spanning op: sommige collega’s hebben behoefte aan stevige onderbouwing van tussenproducten door eerst een visie (bijvoorbeeld op toetsing) te formuleren, anderen vertrouwen er op dat die visie er impliciet  al wel is en zichtbaar wordt in de tussenproducten die we toch nog met elkaar gaan bespreken.

Als we de bedachte toetsvormen met elkaar uitwisselen blijkt dat weer: 3 groepjes komen tot verschillende resultaten, variërend van een theoretische onderlegger waar de toetsing op gebaseerd kan worden tot zeer concrete toetsvormen. Die verschillende resultaten voeden elkaar wel maar het doel om op alle leeruitkomsten tot toetsvormen te komen hebben we nog niet bereikt.We spreken af in het vervolg dichter bij de afgesproken to-do te blijven, in de stand-up kunnen we altijd to-do’s toevoegen gericht op steviger onderbouwing. Dat gebeurt dan ook: de meeste van de blauwe post-its hieronder zijn toegevoegde to-do’s.

Over 2 weken volgt de 3e Release, ondanks de flinke berg post-its in de To do en Busy kolom hebben we er vertrouwen in dat we dan op kunnen leveren wat we gepland hadden: docentrollen, leeruitkomsten en een toetsprogramma. Het zal een tussensprint vragen maar gaat vast lukken!

sdt8

Plaats een reactie